Steun voor PVV neemt toe, maar VVD blijft veruit de grootste

Gepubliceerd: 13-10-2020

De VVD blijft ook in de meest recente zetelpeiling de grootste partij van Nederland. Op gepaste afstand volgt de PVV, die de afgelopen twee maanden wel steeds meer terrein op de VVD wint. Het CDA, onder leiding van coronacrisis-minister Hugo de Jonge, weet vooralsnog de crisispunten niet electoraal te verzilveren.

D66 - ook een van de regeringspartijen - maakt onder leiding van Sigrid Kaag een aantal zetels goed ten opzichte van eerdere peilingen. De partij stijgt naar 14 zetels, al komt dit nog niet in de buurt van de 19 zetels die men nu in de Kamer heeft.

Opvallend is ook de duikeling die Forum voor Democratie in de peilingen maakt, van een relatief stabiele 10 tot 12 zetels de afgelopen maanden naar 6 zetels nu. Stemmers van Forum geven aan dat ze switchen naar een andere partij, omdat ze vinden dat Forum onhandig in het nieuws komt of omdat ze niet achter de corona-aanpak van de partij staan.

Steun voor overheidsaanpak coronacrisis is tanende

De steun onder de Nederlandse bevolking voor de manier waarop de overheid omgaat met de coronacrisis neemt ook verder af. Nog iets meer dan de helft van de Nederlanders (56%) is het (helemaal) met het huidige beleid eens.

Nog lager is het vertrouwen van Nederlanders in het toekomstige coronabeleid van de overheid. Slechts 48% van de Nederlanders heeft er nog (veel) vertrouwen in dat de overheid in de toekomst de juiste beslissingen zal nemen om de coronacrisis te bestrijden.

CDA zakt steeds verder weg

Opvallend is dat de afname van de steun voor het overheidsbeleid inzake de coronacrisis nog geen effect lijkt de hebben op de populariteit van de VVD in de peilingen; die is nog altijd stabiel hoog.

Hoe anders is dat voor het CDA, waar Hugo de Jonge zijn aanpak van de coronacrisis niet weet te verzilveren in de vorm van hogere zetelaantallen. Het CDA komt inmiddels op slechts 11 zetels uit (eind augustus waren dat nog 14 zetels).

Meer weten?

Voor inhoudelijke vragen

Manuel Kaal

Client Consultant & Opiniepeiler