Meerderheid Nederlanders wil zich laten vaccineren, grotere aarzeling onder Fransen en Amerikanen

Gepubliceerd: 04-02-2021

Een derde van de jongere Nederlanders twijfelt wel over vaccinatie

Uit onderzoek naar de Covid-19 vaccinatie dat Kantar in meerdere landen uitvoerde, blijkt dat Fransen en Amerikanen het meest twijfelen of zij zich wel willen laten vaccineren. Bijna vier op de tien Fransen (37%) en een op de vier Amerikanen (26%) zeggen het vaccin zeker of waarschijnlijk niet te gaan nemen. In Nederland en Groot-Brittannië wil de meerderheid zich wel laten vaccineren.

Het onderzoek laat zien dat de vaccinatiecampagnes een constante uitdaging blijven voor overheden, zeker in Frankrijk en Amerika.

Vaccinatiebereidheid niet overal even groot

De vaccinatiebereidheid verschilt sterk in de verschillende landen. Waar 37% van de Franse burgers en 26% van de Amerikanen zeggen zich zeker of waarschijnlijk niet te zullen laten vaccineren, zegt in Nederland juist 76% van de ondervraagden zeker of waarschijnlijk wél het coronavaccin te zullen nemen zodra ze aan de beurt zijn.

Ook in India (82%), Italië (80%) en Groot-Brittannië (76%) is de vaccinatiebereidheid groot. In Duitsland daarentegen zegt 23% zich (waarschijnlijk) niet te zullen laten inenten.

In landen waar de vaccinatiebereidheid lager is, zijn de burgers vaak ook minder te spreken over hoe hun regering de vaccinatiecampagne heeft georganiseerd. Zo is 61% van de Engelsen tevreden over die vaccinatiecampagne, terwijl die percentages in Duitsland (44%) en Frankrijk (31%) beduidend lager liggen.

In India ziet 44% van de mensen hun regering als een betrouwbare informatiebron als het gaat om de vaccinaties. In Nederland en Engeland is dat 30%, tegen slechts 13% in Frankrijk en 11% in Amerika.

Natasja van der Laan, CEO Kantar Public Nederland:
‘Deze studie laat goed zien voor welke communicatie-uitdagingen overheden zich gesteld zien als ze de vaccinatiebereidheid willen verbeteren. Zeker in landen als Frankrijk, Duitsland en Amerika waar burgers soms twee tot drie keer meer vertrouwen hebben in hun eigen huisarts dan in de regering.

Voor de beleidsmakers is het ook goed om te weten dat gezondheidsinstanties overal ter wereld nog steeds de meeste autoriteit genieten als het gaat om betrouwbare informatie over de coronavaccins. Mensen vertrouwen de informatie die gezondheidsorganisaties over de vaccins verspreiden tot wel vier keer meer berichten over de vaccins op social media.’

Mannen meer vaccinatiebereid dan vrouwen en nog wat andere bevindingen uit de studie

• Over alle landen heen, zijn mannen (74%) over het algemeen meer bereid om het vaccin te gaan nemen dan vrouwen (67%).
  • De kloof in vaccinatiebereidheid tussen mannen en vrouwen is het grootst in Duitsland en de Verenigde Staten. 69% van de Amerikaanse mannen zegt zich zeker of waarschijnlijk te zullen laten vaccineren, tegen 55% van de Amerikaanse vrouwen. In Duitsland is dat 72% van de mannen tegen 63% van de vrouwen.
  • De twijfel om zich al dan niet te laten vaccineren is het hoogst onder jongere mensen. Zo denkt de helft van de Franse 25-34 jarigen (52%) dat ze zich waarschijnlijk niet zullen laten vaccineren. Onder hun Nederlandse leeftijdgenoten ligt dat percentage op 32%.
  • In de zeven onderzochte landen zien mensen over het algemeen vooral ‘de gezondheidsinstanties in mijn land’(41%) en ‘mijn eigen huisarts’ (39%) als de betrouwbaarste informatiebronnen als het gaat om de coronavaccins.
  • 26% van de mensen in India ziet social media ook als een betrouwbare bron van informatie over de vaccins. In Duitsland is dat maar 5%. In Nederland en Italië zelfs maar 4%.
  • In alle landen spelen 'zorgen over de veiligheid van het vaccin' en 'het gebrek aan bewijs dat het vaccin veilig is' de grootste rol bij de twijfelaars.

Meer weten over dit persbericht?

Natasja van der Laan

CEO Kantar Public Division Nederland
Natasja.van.der.Laan@kantar.com
m  +31 (0) 65 39 78 578

Machteld Gelderland

Communicatieadviseur & persvoorlichter Kantar
Machteld.gelderland@Kantar.com
m    +31 (0) 62 24 47 244

Meer weten over vertrouwen in de overheid?

Volg onze webinars over Citizen Trust in 2021

Onderzoeksverantwoording
Kantar Public deed een multi-country onderzoek naar de huidige uitrol van de Covid-19 vaccinaties in Engeland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland, de VS en India.

In totaal werden 7.133 volwassenen in Engeland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland, de VS en India online ondervraagd tussen 13 en 26 januari 2021. Er is gebruik gemaakt van Kantars onderzoekspanel LifePoints, via de Kantar Divisie Profiles.