Aantal Nederlandse beleggers cryptovaluta geëxplodeerd, maar nog geen kwart ervan staat op winst

Gepubliceerd: 08-02-2018

In januari 2018 alleen al stapten meer Nederlanders in dan in heel 2016

cryptocurrency-600x450.jpg

Sinds augustus 2017 is het aantal huishoudens dat cryptovaluta bezit, geëxplodeerd van toen 135.000 naar 490.000 nu. Omdat in sommige huishoudens meerdere personen over cryptomunten beschikken, gaat het in totaal om 580.000 cryptobeleggers.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) in januari uitvoerde onder 44.494 huishoudens. Kantar TNS is het enige bureau in Nederland dat op deze grondige wijze de trends op deze spectaculair groeiende markt op de voet volgt.

2017 is het jaar van de doorbraak
De ongekende koersstijgingen van cryptomunten hebben een sterk aanzuigende werking op consumenten. Onderstaande figuur illustreert hoe hard het is gegaan: drie van de vier huishoudens die cryptomunten bezitten, zijn daar in 2017 of 2018 mee begonnen.

Alleen al in de maand januari van dit jaar zijn circa 65.000 huishoudens ingestapt (ter vergelijking: dat is meer dan in het hele kalenderjaar 2016). De tijd zal leren of dat een verstandige zet was, want vooralsnog staat vrijwel iedereen die in januari begon met cryptomunten momenteel op verlies.

grafiek-persbericht-beleggers-in-cryptovaluata.png

Ingelegde bedragen worden hoger
Nederlanders zijn voorzichtig en investeren lage bedragen in cryptovaluta: slechts een op de vier (24%) stopt er meer dan € 1.000 in. Het neemt niet weg dat de instapbedragen groeien; een half jaar geleden stapte slechts 15% voor zo’n hoog bedrag in.

Omdat er nu in absolute zin veel meer cryptobeleggers zijn dan een half jaar terug, betekent dit dat er fors meer geld deze markt is ingestroomd de afgelopen zes maanden. Het betreft niettemin een zeer gering deel van het totale gespaarde en belegde vermogen van Nederlandse huishoudens: nauwelijks 0,1% daarvan is in cryptomunten gestopt.

Korte-termijn-rendement behoort tot het verleden
De wereldwijde marktkapitalisatie van cryptomunten bereikte volgens coinmarketcap.com in de eerste week van januari het hoogtepunt van zo’n $ 825 miljard, om vervolgens te dalen tot ca. $ 350 miljard in de eerste week van februari. Snel rijk worden is er dan ook niet meer bij: nauwelijks een kwart van de cryptomuntbezitters schrijft momenteel groene cijfers, terwijl in augustus nog 49% winst maakte. Het betreft hier uiteraard een momentopname. Gezien de volatiliteit van deze munten kan de situatie binnenkort verbeteren. Maar ook verslechteren.

Beleggers in cryptovaluta zijn relatief jong
Bezitters van cryptovaluta hebben beslist niet het profiel van de klassieke belegger in effecten (dat zijn veelal oudere en enigszins hoger opgeleide mannen). Bezitters van cryptomunten zijn veel jonger dan niet-bezitters (38 vs. 51 jaar). We zien wel dat met name hoger opgeleiden de weg naar crypto hebben gevonden: 68% heeft een HBO+ opleiding en dat is beduidend meer dan een half jaar geleden het geval was.

Meer informatie?
Voor meer informatie over dit onderzoek onder Nederlandse cryptobeleggers:

Reg van Steen
Senior Client Director Kantar TNS
Reg.van.Steen@kantar.com
m  06 308 300 79

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van onderzoek in de Finance?

Meldt u dan nu aan voor de Kantar TNS Nieuwsbrief.