Aantal Nederlandse beleggers cryptovaluta dit jaar al meer dan verdubbeld

Gepubliceerd: 13-10-2017

Nederland telt op dit moment 135.000 huishoudens die cryptovaluta bezitten. Vanaf het begin van dit jaar is een forse groei ingezet. Er zijn nu al twee keer zoveel huishoudens actief in cryptovaluta als een jaar geleden.

Dit blijkt uit een onderzoek dat Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) uitvoerde onder 35.379 huishoudens. Het is de eerste keer dat de omvang van deze markt zo grondig in kaart is gebracht.

Uiteraard vind je vooral Bitcoin in de meeste cryptoportefeuilles, maar ook de cryptomunten Ethereum, Litecoin en Ripple mogen niet worden onderschat en de op Bitcoin gebaseerde Gulden evenmin.

Beleggers in cryptovaluta ander profiel dan klassieke belegger

Bezitters van cryptovaluta hebben beslist niet het profiel van de klassieke belegger in effecten. Ze zijn jonger en hebben nauwelijks een hoger inkomen dan niet-bezitters van cryptovaluta. Ook opleiding speelt nauwelijks een rol: 42% heeft hooguit een middelbare beroepsopleiding gevolgd. We kunnen wel stellen dat cryptovaluta een democratiserende belegging vormen.

Nederlanders stapten voorzichtig in cryptovaluta, maar tonen nu iets meer lef

We zien dit ook terug in de bedragen die men investeerde toen men instapte: 43% heeft er hooguit € 100 aan besteed. Beleggen in cryptovaluta heeft voor deze grote groep huishoudens dus meer het karakter van het kopen van een paar staatsloten. Zij worden ook niet hard geraakt op het moment dat koersen in elkaar zakken. Een bijna even grote groep is met een bedrag tussen de € 100 en € 1.000 ingestapt en slechts 15% investeerde grotere bedragen.

Nederlanders stappen dus voorzichtig in cryptovaluta, al lijkt die voorzichtigheid dit jaar wat af te nemen. In het eerste kwartaal van 2017 stak 12% van de nieuwe beleggers er meer dan € 1.000 in, terwijl in het derde kwartaal al 19% van de nieuwelingen dit deed. De hogere koersen hebben dus een aanzuigende werking en de volatiliteit schrikt in beperkte mate af.

De helft staat op winst

Anders dan wellicht gedacht maakt lang niet iedereen met cryptovaluta een spectaculaire boekwinst: 35% is er grosso modo nog niet op vooruit gegaan en 16% staat op verlies. Er resteert dus een groep van 49% die wel een boekwinst heeft gerealiseerd.

Waarom hebben cryptovaluta dan toch de naam zo winstgevend te zijn? Dat komt omdat er relatief weinig beleggers zijn die in absolute zin hele grote winsten maken; die trekken de gemiddeld geboekte winst omhoog.

Tijd speelt uiteraard een rol: hoe langer men in cryptovaluta belegt, des te hoger de kans op winst. De totale inleg van huishoudens die in 2013 of eerder instapten is op papier tien keer terugverdiend. Het totaal in 2015 ingelegde bedrag is met een eveneens indrukwekkende 400% gegroeid en zelfs het totale bedrag dat in het eerste halfjaar van 2017 instroomde nam met ca. 70% toe. De hoge winsten komen vooral ten goede aan een klein aantal beleggers dat zeer grote boekwinsten realiseerde.

De hoge rendementen praten zich rond en dat heeft een aanzuigende werking. In circa 150.000 huishoudens wordt momenteel overwogen om ook in cryptovaluta te stappen. Ze zullen dat lang niet allemaal in de praktijk gaan doen, omdat ook zij zich bewust zijn van een oude beleggingswijsheid: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Wilt u meer weten over hoe Nederlanders beleggen in cryptovaluta? Neem dan contact op met

Reg van Steen
Senior Client Director Kantar TNS