VINEX & SKO vragen TNS NIPO een compleet beeld te leveren van het online publiek in Nederland

Gepubliceerd: 09-06-2015

VINEX, dé organisatie van samenwerkende digital uitgevers in Nederland en Stichting Kijkonderzoek (SKO), verantwoordelijk voor de rapportage en monitoring van kijkgedrag in Nederland, hebben het bestaande contract met TNS NIPO - onderdeel van Kantar - verder uitgebreid met het meten van al het online kijkgedrag in Nederland. Binnenkort leveren de partijen een compleet beeld van de online consument.

De aankondiging volgt op een overeenkomst tussen SKO en VINEX, en bouwt voort op de Kantar hybride meting voor SKO.

Aangezien het internet blijft groeien als een platform dat toegang geeft tot content in alle media, heeft de Nederlandse industrie dringend behoefte aan ​een ​​nieuwe standaard voor digitaal bereikonderzoek; dit resulteert in het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO). Het samenbrengen van online traffic en online videoconsumptie in één panel markeert nog een andere stap in het leveren van het werkelijke cross device en -platform bereik.

‘Accurate en transparante technieken in data science zijn essentieel voor het opbouwen van een optimaal beeld van de online consument’, aldus Martin Warmelink, client service director bij TNS NIPO. ‘SKO en VINEX eisen het meest accurate, uitgebreide beeld van de Nederlandse internetgebruiker en ik ben blij dat ze ons geavanceerde meetsysteem voor het integreren van panel en censusdata gaan gebruiken. We staan voor het leveren van een service die voorziet in de groeiende behoeften van de Nederlandse adverteerders, bureaus, omroepen en uitgevers.’

TNS NIPO zal het bestaande panel uitbreiden met 30%. Daarmee komen we uit op 5.000 personen. Het panel zal - met behulp van technologie van zowel comScore en Kantar Media - online gedrag meten op browsers en applicaties op alle apparaten: laptops, tablets, mobiele telefoons en desktops. Gestreamd en on-demand.

Bas de Vos, directeur van SKO: ‘NOBO luidt een nieuwe standaard in voor internet ratings. Het zal aanzienlijke voordelen opleveren voor de industrie en onze stakeholders. De mogelijkheden voor het meten van online video content en online video advertising zullen groeien voor een grotere groep van media stakeholders. En de kwaliteit van de cijfers en VideoTotaal zal worden versterkt.’

Joris van Lierop, voorzitter van VINEX: ‘De totstandkoming van NOBO en de samenwerking met SKO vormen het nieuwe fundament van VINEX. De weg die we nu inslaan, zal leiden naar de nieuwe standaard voor het meten en rapporteren van online bereik. Dat is voor alle grote mediabedrijven van groot belang. Ik ben enorm trots dat VINEX hierin een belangrijke rol speelt.’

Voor meer informatie:

Martin Warmelink