SKO en Kantar Media/TNS winnen AMMA

Gepubliceerd: 20-05-2016

Gisteravond mochten SKO en Kantar Media/TNS in Theater Amsterdam een AMMA Award in ontvangst nemen. Het team ging naar huis met de prestigieuze Hans du Chatinier-prijs, een AMMA voor bijzondere commerciële communicatieonderzoeken. De prijs is een prachtige erkenning voor het unieke SKO-onderzoek dat als eerste ter wereld het complete online kijkgedrag in kaart brengt.

Het juryrapport was heel lovend: ‘De jury is onder de indruk van de manier waarop in deze case een groot aantal partijen met verschillende belangen elkaar hebben opgezocht en gezamenlijk een zeer solide en voor de markt bruikbaar resultaat hebben neergezet. In een tijd waarin steeds meer televisie- en video content live (lineair) of on demand via het internet wordt gekeken, is het collectief erin geslaagd het traditionele kijkonderzoek te vertalen en te integreren met online kijkgedrag. Met name de fusie van census data (streamstarts) en panel data is heel knap gedaan. Hierdoor is het nu mogelijk om het bereik van online bekeken programma’s en video commercials onder Nederlanders 6+ in doelgroepen te rapporteren. Een in de wereld uniek hybride systeem dat dagelijks op zeer gedetailleerd niveau data levert.’

Het team van SKO is ontzettend trots op de award.

SKO directeur Bas de Vos: ‘Deze prijs is een heel mooie waardering voor het omvangrijke onderzoeksproject dat in 2014 is gestart en als doel heeft het complete kijkgedrag in Nederland in kaart te brengen, offline én online. Het succes is te danken aan de volle inzet van het team bij SKO en Kantar Media/TNS en was zeker niet mogelijk zonder de intensieve support van alle publishers, BVA en PMA en natuurlijk alle betrokken suppliers.'

Jonathan Brown van Kantar Media:It is a huge honour to win the Hans du Chatinier-prijs. We are delighted
that the jury have recognised the vision of SKO and the ability of Kantar Media and the TNS NIPO team to deliver on it. This truly ground-breaking project captures and delivers to the market the first ever holistic view of video consumption across platforms for all demographic groups.’

Karin Pijnaker, Client Director SKO: ‘Als eersten ter wereld brengen we met SKO het hele online content kijken in kaart. Zowel de content die ook via de reguliere tv te zien is, als de online content van aanbieders als nu.nl en Sanoma. Niet alleen adverteerders maar ook de omroepen NPO, SBS en RTL vragen hier al jaren omDe volgende stap van SKO is het integreren van de kijkcijfers van online en reguliere tv.’

De Hans du Chatinier-prijs is een AMMA voor bijzondere commerciële communicatieonderzoeken. Voor de Hans du Chatinier-prijs kunnen marktonderzoek-, reclame-, media- en communicatiebureaus hun onderzoek insturen. TNS NIPO zond SKO in, omdat het een unieke studie is. Er is al veel kijkonderzoek naar reguliere tv. Er is ook al veel onderzoek naar online. Maar dit onderzoek brengt voor het eerst het complete online kijkgedrag in kaart.

Meer informatie over de uitreiking van de AMMA Awards is te vinden op www.mwg.nl/amma-awards-2016

SKO en Kantar Media/TNS won een aantal weken geleden ook al een I-COM Award voor excellente data-integratie.

In 2013 won TNS NIPO de Hans du Chatinier-prijs al eens eerder met het Mobile 360 onderzoek.

Machteld Gelderland
Persvoorlichter