Kantar Media & VINEX lanceren NOBO: nieuwe standaard voor digitaal bereiksonderzoek

Gepubliceerd: 04-11-2016

Nieuwe planning-currency voor online media. Single source online panel geeft compleet beeld van online gedrag over alle platformen.

Kantar Media en VINEX (De Verenigde Internet Exploitanten) lanceerden op 1 november de eerste cijfers van het digitaal bereiksonderzoek NOBO (Nederlands Online Bereiks Onderzoek). Deze nieuwe planning-currency gaat betrouwbare en gedetailleerde data voor de online display markt leveren. Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag op alle platformen te rapporteren, zowel cross-device als op detailniveau. Het onderzoek vervangt het internetonderzoek dat sinds enkele jaren werd uitgevoerd door GfK.

Onderzoeksbureau Kantar TNS heeft een onderzoekspanel van 5.000 personen ingericht dat een getrouwe afspiegeling van de Nederlandse bevolking vormt. Door uit te gaan van huishoudens neemt het onderzoek alle gangbare doelgroepen en devices mee. Ook jongeren, doorgaans een moeilijke groep voor online onderzoek, zijn door deze aanpak ruim voldoende vertegenwoordigd.

Het panel maakt gebruik van de technologie van comScore en Kantar Media om online gedrag over alle devices te meten: tablet, smartphone en pc. NOBO is het eerste wapenfeit in de samenwerking tussen VINEX en SKO (Stichting Kijk Onderzoek) die het panel samen beheren en benutten voor rapportages over het gebruik van online video. Ook print-currency NOM is betrokken bij de nieuwe opzet. Deze organisatie kan het digitale bereik voor dagblad- en tijdschriftmerken uit NOBO destilleren.

Het nieuwe rapport omvat al het internetverkeer van alle twintig aangesloten mediabedrijven. De eerste toplijsten laten de grootste online spelers in Nederland zien. Onder de Nederlandse merken zijn Marktplaats, Nu.nl en Buienradar het grootst. Ook nieuwsmerken als NOS, AD en Telegraaf zijn in de toplijst te vinden. Op termijn zullen ook Facebook, Google, Netflix en YouTube worden aangehaakt om zo tot een compleet overzicht te komen van het online gedrag over alle platformen.

Bas de Vos, directeur SKO over het NOBO: ‘NOBO is het eerste internetonderzoek dat betrouwbaar het bereik over verschillende devices rapporteert, maar ook de bezoekvolumes op juiste wijze weergeeft. Dat doen we door single source alle online devices te volgen van alle personen uit het NOBO-huishoudpanel. Door deze complete meting te combineren met de censusdata uit comScore, verwerken wij de exacte volumes van het online gedrag. De combinatie van een representatieve bereiksmeting met werkelijke bezoekvolumes is wereldwijd een unicum’.

Richard Asquith, Global CEO of Audience Intelligence Kantar Media, is trots op het nieuwe onderzoek: ‘De Nederlandse media-industrie vraagt om een nieuwe standaard voor het meten van het gebruik van alle online media. Kantar Media heeft de laatste jaren veel ervaring opgedaan met het ontwerpen en leveren van hybride meetmethoden. Onze ervaring hebben we gebundeld met die van comScore met als resultaat een superieur panel dat VINEX gaat voorzien van gedetailleerde data voor de online display markt. Ook zetten we hiermee een volgende stap in de plannen van SKO om tot een totaaloverzicht te komen van het tv & videogebruik in Nederland.’

Meer informatie?

Karin Pijnaker