Het nieuwe social: gebruik instant messaging wereldwijd met 12% gestegen

Gepubliceerd: 06-10-2015

Wereldwijd is het dagelijks gebruik van instant messaging met 12% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Steeds meer mensen kiezen voor gesloten social platforms als WhatsApp, Facebook Messenger en Viber. Vooral jongeren doen dit. In Nederland communiceren bijna zes op de tien mensen dagelijks via instant messaging. Daarmee lopen we in de voorhoede. WhatsApp heeft een flinke monopoliepositie. Dat biedt mogelijkheden voor merken. Dit blijkt uit Connected Life, een wereldwijde TNS-studie onder meer dan 60.000 internetgebruikers.

Het wereldwijde kader: ruim de helft van de internetgebruikers (55%) maakt nu elke dag gebruik van instant messaging. Driekwart (76%) gebruikt het op wekelijkse basis.

Martin Warmelink, Digital lead TNS NIPO: ‘Afkeer van SMS-kosten en de snelle adoptie van WhatsApp als dé instant messaging partij in Nederland, heeft er in de basis voor gezorgd dat instant messaging zo groot is in Nederland. Even iemand ‘appen’ is een werkwoord geworden. De uitdaging voor merken is nu om in dit communicatiekanaal te komen. Om consumenten te engagen op het goede moment op de juiste plaats, zonder in hun allergie te zitten. Naast Connected Life hebben we een ander consumentenonderzoek gedaan naar - gewenst - gebruik van WhatsApp, waaruit blijkt dat vooral de hoogopgeleide Randstedeling best open staat voor een WhatsApp-onderonsje met een merk. 7% doet dit al regelmatig. Bedrijven als Transavia en Parkmobile bieden al klantenservice aan via WhatsApp.’

Instant Messaging dominant in ‘mobile first’-markten
Instant messaging is vooral dominant in opkomende ‘mobile first’-markten, met een nog hogere stijging in het dagelijks gebruik in landen als China (69%) en Brazilië (73%). Daarentegen blijven sommige westerse markten achter, waaronder het Verenigd Koninkrijk (39%) en de VS (35%). Nederland is echter uitzondering. Bij ons groeide instant messaging van 49% naar 58% dagelijkse gebruikers in een jaar tijd.

Facebook nog steeds nr.1
Ondanks de groei van instant messaging worden andere social media ook steeds populairder, met een stijging van 6% in het dagelijks gebruik. Facebook is nog steeds het meest favoriete open sociale platform ter wereld. Bijna een derde van de wereldwijde internetgebruikers (30%) zegt het iedere dag te gebruiken. Ondertussen domineert WeChat de markt in China, met een dagelijks gebruik van 68%.

Meer en meer connected
Connected Life toont aan dat de consumenten steeds meer met elkaar verbonden zijn via diverse platforms. Terwijl instant messaging in populariteit stijgt, blijven de traditionele social media platforms een sterke positie in de markt houden, waardoor content sneller viraal wordt.

The new kids in town
Hoewel nieuwere platforms over het algemeen nog een klein publiek trekken, worden ze vaak wel veel actiever gebruikt dan meer bekende social media platforms; 40% van de Vine-gebruikers en 44% van de Snapchat-gebruikers zeggen dat ze elke week merkcontent op die platforms bekijken. Van de WeChat-gebruikers zegt 43% het te gebruiken om toegang te krijgen tot informatie en diensten over een bedrijf. In Nederland worden deze platforms nog nauwelijks gebruikt.

Warmelink vervolgt: ‘Omdat de online gewoonten van mensen steeds gefragmenteerder worden, moeten merken inspringen op de groeiende populariteit van instant messaging. De noodzaak van een contentgerichte aanpak via instant messaging, sociale en traditionele kanalen is nog nooit zo duidelijk geweest. Wel is het belangrijk om beperkte en waardevolle content te bieden. Starbucks deed via WeChat een promotiecampagne, waarbij een wekker afging en klanten beloond werden met 50% korting op een ontbijt als ze binnen een uur bij een Starbucks vestiging arriveerden. Dat is een geweldig voorbeeld van het gebruik van instant messaging om positieve mond-tot-mond reclame te creëren en loyaliteit van klanten op te bouwen.’

Digitale trends

Het Connected Life onderzoek wordt nu voor het vierde jaar op rij uitgevoerd. Dat maakt het mogelijk om trends in het digitale gedrag van consumenten te herkennen. Nieuwsgiering naar de ontwikkeling van het online consumentengedrag? Bekijk onze infographic Connected Marketing. Op zoek naar relevante insights voor uw online marketing strategie? Lees meer over de mogelijkheden voor tailormade rapportages of neem direct contact op met:

Martin Warmelink
Digital Lead TNS NIPO