Amazon stoot Google van troon in BrandZ Top 100 sterkste merken wereldwijd

Gepubliceerd: 11-06-2019

• Terwijl veel traditionele merken te lijden hebben, groeien 'netwerk brands' juist flink.
  • Tech-merken passeren de grens van $ 1 biljoen in merkwaarde.
  • Shell is het enige Nederlandse merk op de ranglijst. Dit jaar staat het bedrijf op nummer 65, daarmee daalt Shell twee plekken ten opzichte van 2018.

Amazon blijft maar groeien en is inmiddels ‘s werelds meest waardevolle merk, zo blijkt uit de BrandZ™ Top 100, de ranglijst van sterkste merken wereldwijd. WPP en Kantar maken de BrandZ Top-100 van 2019 vandaag openbaar op de New York Stock Exchange.

Amazon dankt haar continue groei in merkwaarde aan slimme overnames, een uitstekende klantenservice en het vermogen de concurrentie voor te blijven met haar uitgebreide netwerk aan producten en diensten.

Sinds de introductie van BrandZ in 2006, was het elk jaar een technologiebedrijf dat de ranglijst aanvoerde. Nu laat Amazon met een merkwaarde van 315,5 miljard dollar zowel Apple (op 2 met $ 309,5 miljard) als Google (nr. 3 met $ 309,0 miljard) achter zich, die beiden maar lichtjes in merkwaarde stegen (resp. +3% en +2%).

Microsoft dat in 2006 nog de allereerste ranglijst van de Top 100-BrandZ aanvoerde, neemt dit jaar de vierde plek in.

Alibaba groeit flink - winnaars en verliezers in de BrandZ Top 10

De namen in de Top 10 van de BrandZ Top 100 zijn hetzelfde gebleven, maar we zien wel wat opmerkelijke verschuivingen, ook buiten de top-3 om.

Zo behoudt Facebook haar zesde positie, maar schiet Alibaba twee plekken omhoog van 9 naar 7. Alibaba is met een groei van +16% en een totale merkwaarde van 131.2 miljard dollar het meest waardevolle Chinese merk van dit moment.

Tencent zakt juist drie plekken en komt daarmee terecht op plek 8 met een waardedaling van 27%, wat neerkomt op $ 130,9 miljard op jaarbasis. BrandZ laat zien dat merken die voortdurend weten in te spelen op de veranderende behoeften en verwachtingen van consumenten het goed doen.

Instagram snelste stijger BrandZ™ Top 100, ook Netlix, Amazon en Uber groeien flink

Met al meer dan 1 miljard gebruikers is Instagram (nr. 44, $ 28,2 miljard) de snelste stijger in de BrandZ Top 100. Het merk stijgt 47 plekken op de ranglijst met een ongekende groei in merkwaarde van 95%. Het aantal gebruikers groeit nog steeds en Instagram had geen problemen met privacy-issues, zoals sommige andere social media platforms.

Lululemon, het op yoga geïnspireerd kledingbedrijf, is de op één na snelste stijger, met een groei van 77% op jaarbasis ($ 6,92 miljard in merkwaarde).

Andere topstijgers zoals Netflix (65%, nr34, $34.3 miljard), Amazon (+52%, $ 315.5 miljard) en Uber (+51%, no. 53, $ 24.2 miljard) illustreren hoe technologisch gedreven onze wereld is en laten zien dat mensen meer waarde hechten aan merkervaringen.

Het enig Nederlandse merk in de Top 100 is Shell. Shell neemt dit jaar positie 65 in, daarmee daalt het bedrijf twee plekken ten opzichte van 2018.

Ondanks de onzekerheid als gevolg van de ‘handelsoorlog’ tussen Amerika en China werd afgelopen jaar voor bijna $ 328 miljard aan waarde toegevoegd aan de BrandZ Top 100, die daarmee een totale merkwaarde bereikte van $ 4,7 biljoen – wat ongeveer neerkomt op het BBP van heel Spanje, Korea en Rusland samen.

Hugo Schurink, CCO Brand bij Kantar Nederland: ‘Amazon’s fenomenale groei in merkwaarde met bijna $ 108 miljard in het afgelopen jaar laat zien dat merken tegenwoordig minder vastzitten aan specifieke categorieën en regio's. Grenzen vervagen, nu technologie het merken als Amazon, Google en Alibaba mogelijk maakt tal van verschillende diensten aan te bieden tijdens de hele customer journey. Deze merken zetten hun consumentenervaring en expertise nu ook in om voet aan de grond te krijgen in de zakelijke dienstverlening, en creëren zo nieuwe kansen voor merkgroei. Disruptieve netwerkmodellen doen het goed in een regio als Azië, waar technologie een grote rol speelt in het leven van mensen en merken in elk aspect van het dagelijks leven een rol spelen.’

De belangrijkste trends uit de BrandZ™ Global Top 100-studie van dit jaar:

• Luxury is de snelst groeiende categorie – Luxury groeit met 29%, gevolgd door Retail (+ 25%)
  • Technologie, Finance en Retail domineren – samen zijn deze drie categorieën goed voor meer dan twee derde van de totale waarde van de BrandZ Top 100
  • Wij verwelkomen negen nieuwkomers in de Top 100 – voornamelijk Chinese en Amerikaanse tech-merken, zoals Dell Technologies, Xbox, Haier, Meituan en Xiaomi zijn de BrandZ Top 100 binnengekomen.
  • Aziatische merken rukken op in de BrandZ ranglijst – In totaal zijn 23 merken, waaronder 15 Chinese en 3 Indiase merken, uit deze regio afkomstig.
  • Er komt een nieuwe generatie merken op de markt – GenZ-merken (na 1996 op de markt gebracht) liggen mijlen voor in groeipercentage, omdat ze tot vier keer meer waarde toevoegen aan de ranglijst per bestaansjaar dan millenial-merken die tussen 1977 en 1995 zijn ontstaan. Er staan 23 GenZ-merken in de Top 100 met een gemiddelde leeftijd van 16 jaar. Ter vergelijking, in de Top 100 zien we 18 millenial-merken met een gemiddelde leeftijd van 33 jaar terug.
  • Duurzaamheid is belangrijk – Merken ontwikkelen steeds meer initiatieven waarmee ze de consument laten zien dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan en tonen hun sociale gezicht.
  • De spanningen tussen China en de VS beïnvloedden de groei van de Top 100-ranglijst – de totale merkwaarde van de Top 100 ranglijst steeg met ‘slechts’ 7% het afgelopen jaar. De spanningen tussen China en de VS troffen het consumentenvertrouwen en hadden vooral invloed op de autobranche, de logistieke branche en het bankwezen.

Download nu het rapport

Het BrandZ™ Top 100-rapport - de ranglijst en resultaten naar de belangrijkste regio’s en de 14 marktsectoren – zijn nu online beschikbaar.

Je kunt het rapport, de ranglijsten, grafieken, artikelen en meer ook vinden in de BrandZ-app. De BrandZ-app bevat ook alle regionale BrandZ-rapporten. Download de app gratis voor Apple IOS en alle Android-apparaten op www.brandz.com/mobile of zoek op ‘BrandZ’ in de respectievelijke iTunes- of Google Play-app stores.

Meer weten?

Neem dan contact op met

Hugo Schurink
CCO Brand Kantar Nederland
Hugo.Schurink@kantar.com
m  06 52 46 25 59

Over de 14e editie van de BrandZ™ Top 100

De ranglijst van BrandZ wordt vastgesteld door de resultaten van interviews met consumenten te combineren met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van merken (marktgegevens van Bloomberg). We ondervroegen bijna 4 miljoen consumenten wereldwijd over 166.000 verschillende merken in meer dan 50 markten.

De mate waarin een merk kan groeien, is afhankelijk van hoe het door de consument wordt gezien. BrandZ is de enige ranglijst die zich baseert op de mening van de consument en geeft merken daarmee handvatten om hun strategie aan te passen en hun merkwaarde ook op de langere termijn te vergroten.

Een merk wordt pas dan in het onderzoek opgenomen als:
  • het merk eigendom is van een beursgenoteerde onderneming, of hun financiële gegevens op een andere manier openbaar zijn. het een bankmerk betreft dat zijn inkomsten tenminste voor 20 procent uit Retail banking haalt.
  • Het gaat om een unicorn*-merk waarvan de meest recente waarde openbaar is (in voorgaande jaren kwamen alleen beursgenoteerde of gecontroleerde bedrijven in aanmerking voor het onderzoek).
  • Er zijn ook BrandZ ranglijsten beschikbaar voor Australië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Indonesië, Italië, Latijns-Amerika (Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia, Mexico, Peru), Nederland, Zuid-Afrika, Spanje, VK, Verenigde Staten. Beschikbaar in 2019: Canada en Japan.

*een unicorn-merk is een startup die gewaardeerd wordt op minimaal 1 miljard dollar.